måndag 28 maj 2012

Monica´s grupp Måndag 28 maj och Torsdag 24 maj

Hej!

Tyvärr hann jag inte skriva något i torsdags....
Men jag vill ändå bara lite kort berätta vad vi håller på med just nu. Jag har frågat barnen vilka ord de har lust att lära sig skriva och sedan har jag skrivit ut de orden och hittat bilder till som illustrerar orden.
Några ord har barnen själv ritat bilder till. I torsdags gjorde vi egna böcker med linjer och rena sidor sen fick barnen skriva iväg.... det blev stor aktivitet hela förmiddagen. Några ville fortsätta även efter lunch så det är inget fel på motivationen. Nu har jag fått nya ord att hitta bilder till ex. ängel, korv, ekkorre, torn...det är spännande att lyssna på barnen.. vilka ord de har behov att lära sig :)
Vi gör ordkort som plastas in och kan användas om och om igen, jag har nu fått en app så vi kan tillverka böcker digitalt...måste bara lära mig lite mer innan vi provar det.
På kompetensdagen benämde vi våra olika rum... och idag har barnen fått rita illustrationer till namnskyltarna. Vi hann inte bli klara men de kommer upp under veckan. Direkt efter frukosten var vi ute och lekte på gården.
Idag fick vi korv och makaroner till lunch alla åt bra. Vi hade också en hel del roliga samtalsämnen runt matbordet. Allt från ordkunskap,...  "hypotes" var ordet för dagen :)) och om man skulle ha barn och gifta sig när man blir "stor".

På onsdag ska vi gå på studiebesök till VL buss. Vi måste gå från Fyrtornet senast kl.8.45 och det är en bit att gå så jag hoppas alla kommer i tid.....

// Monica

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar